Nu har vi startet et spil hvor vi er rigtigt mange spillere og derfor kommer der en masse tidspunker hvor man handler og de andre skal reagere. Derfor skriver jeg her en guide til hvad jeg mener er en god måde at handle på.
PM: Private beskeder er en rigtigt god måde at aftale tingene imellem spillerene. F.eks vil jeg gerne overrumple Ramus' karakter. Derfor skriver jeg til Rasmus at:
"Rasmus, jeg vil gerne overrumple din karakter. Kunne vi eventuelt gøre det at min karakter hopper nedfra vinduet og lander ovenpå din? Min karakter har udvidet akrobatik og uncanny stealthiness."
Så kan Rasmus vælge om det er okay eller ej, og det kan ikke ses i tråden. Det giver et større flow når man skal gennemlæse den senere. Desuden er det godt hvis man prøver at indsamle viden eller lignede om andre, eller gerne vil have noget baggrundsviden når spiller starter.
KARAKTER PRØVER AT: Den anden mulighed er at skrive på følgende måde:
"Demonicus Evilus aktivere sin Doom-on-You evne og prøver at bruge den på Goody-two-shoe III. De enorme onde onde magter samler sig om ham, som de bliver skudt afsted i et dødeligt angreb."
Dette giver den anden spiller en mulighed for at reagere og afværge angrebet til forskel fra:
"Demonicus Evilus aktivere sin Doom-On-You evne imod Goody-Two-Shoe III. De enorme onde onde magter samler sig om ham, som de bliver skud afsted i et dødeligt angreb."
Forskellen på de to er det simple "Prøver". Dette giver mulighed for reaktion, for spil. Den anden lukker lidt for reaktionerne og kan give en dårlig karma imellem spillerene
GM-SANKTIONn: Dette er den ultimative sanktion for en handling. Det kan være at springe de andre spillere over, bringe NPC'er ind i spil.. I korte træk alt. Misbrug ikke dette privilegium! Selvom man har fået lov til at handle på Gm's vejne, skal dette ikke misbruges. Lad det ikke gå udover dine medspillere eller pis Gm af.. Det bringer intet godt med sig, hverken for spillet eller dig.